Senaste inläggen:

Mjölkfritt Dalgona kaffe

Mjölkfritt Dalgona kaffe recept
Mjölkfritt Dalgona kaffe
Ljuvlig morgonsol på terassen. Jag sätter mig i solen med en kopp mjölkfri Dalgona kaffe. 
Kaffe. Jag som aldrig druckit kaffe fick för mig att jag skulle testa det nya trend kaffet. Men det innehåller mjölk, så jag gjorde en egen mjölkfri variant. Sagt och gjort. Ingredienserna fanns hemma och jag gillar ju kaffe i bakverk, men jag har aldrig anammat kaffedrickandet som sådant. Det beror nog mest på att jag inte tycker om smaken av rent kaffe, men också på att jag inte ville bli beroende av det. Eller få huvudvärk om jag inte drack det. Varför skaffa sig problem man kan vara utan, tänkte jag och drack te istället. Men nu kände jag mig redo och helt ärligt ganska nyfiken på sättet man tillreder det. Att det såg lyxigt ut gjorde ju inte saken sämre. Och...jag älskar doften av kaffe.
Jag tillredde det och delade upp det i små portioner. Även barnen fick smaka. Jag blev förbluffad över hur gott det var! Skummet. Lyxkänslan. Doften. Och barnen...till min lättnad så blev det inte en favorit hos den yngsta. Men de två äldre blev helt sålda på det! De älskar mjölkfritt Dalgona. Jag försökte dämpa min entusiasm. Min rädsla för beroende av kaffe finns trots allt där. Jag vill inte att barnen ska bli beroende av kaffe. Så jag gjorde det tydligt för dem att de någon gång kan de få en liten kopp mjölkfri Dalgona, men att de inte kommer att bli något de får nu och då. De lyste ändå upp och nickade. Själv skuttade det inom mig. Tänk att jag hittat ett kaffe jag verkligen gillar! Nu gäller det bara att själv se till att det inte blir en vana, utan en lyx, en kopp till helgen eller två.

Koppen är slut. Synd...tittar en gång till djupt ner i koppen och på kanterna. Kanske jag missat något härligt skum någonstans. Nej. Kanske jag kan slicka ur koppen. Den är ju rätt vid ändå...

Nåväl, det är tisdag. Det blev en extra kopp denna vecka. Nu ska jag duktigt vänta till helgen innan nästa kopp. Stiga upp och börja tvätta av och blåsa upp barnens pool inför sommaren. Som de längtat! Dalgona kaffe kan drickas varmt eller kallt. Vill du själv testa göra ditt egna mjölkfria Dalgona kaffe så följer receptet här... Har du redan druckit Dalgona kaffe gjort på komjölk (om du inte råkar vara allergisk eller av andra skäl väljer bort mjölken) skulle det vara roligt om du kunde beskriva skillnaden på smak och känslan i kroppen efteråt. Jag föreställer mig att Dalgona kaffe gjort på komjölk ger en tyngre känsla efteråt, men jag kan ha fel. Är det stor skillnad på smaken?

Mjölkfritt Dalgona kaffe recept
Mjölkfritt Dalgona kaffe


Till två koppar:

2 msk snabbkaffe (Jag använder Nescafé Gold)
2 msk strösocker/björksocker
2 msk hett vatten

4 dl mandelmjölk

Koka upp vattnet. Mät upp snabbkaffet och strösockret/björksockret i en skål. Häll över det heta vattnet och vispa ihop med en elvisp. (Jag använder bara ena vispen). Vispa några minuter tills det blir som en mousse i konsistensen.

Värm upp mandelmjölken eller om du önskar ett kallt Daglona kaffe så skippar du det. Häll mandelmjölken i ett glas/kopp och sleva på moussen. Servera! När du sedan dricker det ska du blanda väl för moussen ligger som ett täcke på mjölken.

Njuuuuut!



Print Friendly and PDF

Kommentarer

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Printa ut

Populära inlägg