Senaste inläggen:

Aluminium och cocktaileffekten

Visste ni att...

...kroppen absorberar 60 % av det du smörjar in den med.

...7 av 10 deodoranter innehåller farliga ämnen.

...aluminiumet i deodoranterna absorberas genom huden och kan orsaka förändringar i bröst-cellernas östrogenreceptorer.

...aluminiumet i deodoranter kan öka risken för bröstcancer och Alzheimers.

...genom att använda deodoranter innehållande aluminium så får man i sig ca 40 gånger högre dos av aluminium än vad som anses riskfritt. Något som norska myndigheter uttryckt oro för.

...en hel del hudvårdsprodukter innehåller mjölkprotein. Bland annat schampon och tvålar.

...mineraloljor som finns i många hudvårdsprodukter utvinns ur råolja och används som mjukgörare, Det är billigare att utvinna än exempelvis vegetabiliska oljor men innehåller ingen näring alls. De absorberas inte heller naturligt av huden utan lägger sig som en hinna på huden. Därmed rubbas hudens naturliga återfuktning, porerna täpps igen och huden torkar ut. Följande är vanliga mineraloljor: paraffinum, liquidum, vasselin, parrafin, oleum petrolen, och oleum vaselini.

...parabener är syntetisk konservering som gör att produkten håller väldigt länge. Kan vara allergiframkallande och hormonstörande. Genom att använda produkter med parabener ökar man risken för bröstcancer, tidig pubertet, och för män...minskad mängd spermier.

...sulfater används i rengöringsprodukter för sina löddrande egenskaper. Det är uttorkande för hud och hår och orsakar ofta kraftiga hud- och ögonreaktioner. Sulfater absorberas av huden och använd ing av sulfater kan kopplas till håravfall och hormonella störningar.

...ingen vet hur den s.k cocktaileffekten påverkar våra kroppar. Vilken forskare kan berätta för oss hur 7000 olika kemikalier i olika doser och blandingar påverkar våra kroppar nu och på längre sikt? Var för sig har kanske inte produkterna en skadlig effekt, men vad händer när allt blandas inom oss? Den kemikaliska cocktailen?

Hälsa intresserar mig. Vi talar mycket om kost och motion, men kanske inte lika mycket om det vi matar vår hud med och därmed också vår kropp. Vi tänker inte på det i lika stor grad eftersom vi kanske inte märker av det på samma sätt. Ligger du en månad på soffan så känner du av tröttheten och humöret till exempel. Äter du bara korv och bacon i en månad märker du också av hur du och din kropp mår jämfört med om du äter mycket  frukt, grönt, nötter, och andra nyttigheter,  men använder du en deodorant med aluminium så märker du förmodligen ingenting. Inte just nu i alla fall. Men...som jag skrev i början av inlägget: Kroppen absorberar 60 % av det du smörjer in den med. 60 %. Så, vi kan prata kost och träning i oöndlighet, men det fattas fortfarande en puzzelbit...hudvården. Vi kan ta bort dålig föda ur vår kost, men vi fortsätter mata kroppen med kemikalier på utsidan. Kemikalier som med tiden kan göra oss sjuka.

Har ni någon gång tänkt på alla parfymer som finns i våra hudvårdskrämer? Ni vet, ibland hittar man en kräm som doftar himmelskt gott och som man bara vill ha. Vi köper faktiskt väldigt mycket med vår näsa också. Och det vet såklart de stora kosmetikföretagen. De vet att de kan sälja sin produkt om de finner en härlig doft som tilltalar många. Men har tanken slagit er någon gång att tänk om den där parfymen i krämen försöker locka mig att köpa den, men att den också försöker försköna innehållet med sin doft? Förföra mig till den grad att jag har överseende med innehållet för den doftar ju så otroligt gott.

Vänder man då blicken mot ekologisk hudvård ska man vara observant. En produkt får vara märkt ekologisk om det finns 10-95% ekologiska ingredienser i den. Alltså, vissa ekologiska certifieringar godkänner att det finns endast 10 % ekologiskt innehåll i produkten. Där utöver kan det dessvärre finnas kemikalier som t.e.x är hormonstörande. Så även om du går och köper en ekologisk produkt ska du läsa innehållet för att veta vad det faktiskt är du smörjer din kropp med.

På grund av allt det här...har mitt intresse väckts för DIY produkter. Jag litar inte på de stora kosmetikföretagen längre. Jag har gjort det väldigt många år. Det var först när jag började läsa på vad alla konstiga ingredienser egentligen var och innebär för oss som jag började förstå att det kan få allvarliga konsekvenser. Med all den informationen jag fann kändes det allt annat än bra att fortsätta med mina gamla produkter. Jag visste också direkt vad jag ville göra. Så jag började fördjupa mig i DIY (do it yourself) hudvård. Nu har jag kommit en god bit på vägen. I månader har jag läst på, testat otaliga recept, utvärderat och sökt nya recept. Men jag fann inget som levde upp till mina förväntningar eller egenställda krav. Så jag beslöt mig för att skapa egna recept och egna hudvårdsprodukter. Det blev ett så roligt projekt så jag gick ”all in” och började skapa min egen lilla hudvårdsserie. Det har stundvis blivit lite sömn (eftersom det är lugnast att arbeta med det på natten) men det har det varit värt hundra gånger om.

Nu ser jag fram emot att få smörja in mig varje dag, för nu matar jag äntligen min hud och kropp med nyttigheter istället för näringsfattig ”snabbmat” som kan göra mig sjuk. Och det är en obeskrivligt bra känsla...att ha fått den där tredje pusselbiten på plats...

Print Friendly and PDF

Kommentarer

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Printa ut

Populära inlägg