Senaste inläggen:

Mjölkfri Ålandspannkaka

Ni som någon gång besökt Åland vet hur fantastik god paradrätten är. Den har lagats i generationer och många åländska barn är uppvuxna med den. Vi pratar om Ålandspannkakan. Den kan ätas till frukost, till lunch, till fikat, eller till middag.
En pannkaka man aldrig tröttnar på. Det är en pannkaka jag verkligen velat bjuda mina barn på, men eftersom pannkakan görs på mjölk har det inte varit ett alternativ. Tills...tills jag bestämde mig för att det visst är möjligt.
Ålandspannkakan ska egentligen serveras med sviskonkräm/katrinplommonkräm och snömos (som ålänningarna själva kallar vispad grädde för), men personligen föredrar jag att servera den med rårörda jordgubbar som jag plockat direkt från landet och gjort själv. Ibland med en klick ”snömos” till.

Efter en hel del justeringar och test av olika mjölkersättningar så har jag kommit fram till ett recept på en härligt god mjölkproteinfri Ålandspannkaka gjord på mandelmjölk. En fullvärdig ersättare (i mitt tycke) till alla som inte kan/vill äta mjölkprotein. Ett recept alla i familjen älskar.

Jag hoppas ni lagar denna mjölkfria Ålandspannkaka, den är makalöst god! Lämna gärna en kommentar och berätta vad ni tycker.

Mjölkfri ålandspannkaka recept
Ljuvligt god mjölkfri ålandspannkaka gjord på mandelmjölk.

4 ägg
1,5 dl socker (eller en aning mindre)
1/2 tsk salt
2 tsk kardemumma
2,5 dl vetemjöl
5-6 dl risgrynsgröt eller mannagrynsgröt
8 dl mandelmjölk (alternativt soja- eller havremjölk)

Koka gröten enligt recept, men använd mandelmjölk/sojamjölk/havremjölk istället.

Sätt ugnen på 200 grader.

Vispa ihop ägg, socker, salt och kardemumma

Tillsätt mjölet. Därpå gröten och till sist mjölken.

Häll smeten i en ugnsfast form ca 25 x 30 cm. (Ovan har jag använt en form på 25 x 35 cm)
Klicka på små smörklickar.

Grädda i nedre delen av ugnen ca 40-45 minuter. Lyft därefter upp den till övre delen av ugnen och grädda ytterligare ca 10 minuter så den får lite färg. Håll koll! Pannkakan ska bli stadig.

Låt svalna. Serveras ljummen eller kall. Föredrar du den värmd rekommenderar jag att du låter hela pannkakan svalna först och skär ut en bit och värmer just den biten. )Pannkakan behöver svalna helt för att sätta sig först.)

Servera med sviskonkräm och ”snömos” eller som jag med rårörda jordgubbar.

Njuuuut!

Print Friendly and PDF

Kommentarer

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Printa ut

Populära inlägg