Senaste inläggen:

Mjölkfria kladdkakor

Jag var 14 år. Vi satt hemma hos en kompis. Vi var några tjejkompisar som träffades och hängde tillsammans. Vi skrattade och fnissade. Just den här gången skulle ett minne för livet skapas. Ja, i alla fall för mig. Jag minns när den bars in. Kladdkakan. Jag satt på golvet. Det var första gången jag skulle smaka på en kladdkaka, men definitivt inte den sista. Efter den gången lagade vi alltid kladdkaka tillsammans varje gång vi sågs. Kladdkakan blev liksom en vänskapskaka och varje gång jag lagar en kladdkaka så minns jag de där kvällarna tillsammans med tjejkompisarna.

Det finns kladdkakor i oändliga varianter och smaker. Nedan följer två härliga recept på kladdkakor. Den ena en klassisk (som jag aldrig tröttnar på. Den är bara såååå god.) Den andra är en ljuvlig blåbärskladdkaka.


Mjölkfri kladdkaka recept






Mjölkfri kladdkaka recept
Ljuvligt god mjölkfri kladdkaka. Här med hallon. Servera gärna med kall mandelmjölk.


Kladdkaka Classic a la M

150 g mjölkfritt smör (Milda mjölkfritt)
2,75 dl socker
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
2 st ägg
2 dl vetemjöl
1 krm salt



Sätt ugnen på 175 grader.

Smält matfettet i en kastrull som rymmer 2 liter. Ta kastrullen från värmen.

Rör ner socker, kakao och vaniljsocker i det smälta matfettet. Tillsätt äggen, ett i taget, under omrörning. Rör till sist ner vetemjölet. 

Sätt smeten i en springform klädd med bakplåtspapper, ca 21 cm i diameter. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 20-22 min.

Låt svalna och ställ sedan i kylen minst 1 timme. Gärna till följande dag. 

Servera som den är eller med uppvispad sojagrädde. (Själv skippar jag sojagrädden och avnjuter den gärna som den är med ett glas kall mandelmjölk.)


Mjölkfri blåbärskladdkaka recept

Mjölkfri blåbärskladdkaka.



Blåbärskladdkaka a la M

100 g mjölkfritt smör (Milda mjölkfritt)
2 ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljextrakt
2 krm salt + lite till
ca 2 dl blåbär (frusna eller färska)


Sätt ugnen på 175 grader.

Smöra med mjölkfritt smör en springform med en diameter på ca 21 cm. ”Bröa” med kokosflingor.

Smält smöret i en kastrull, tillsätt de övriga ingredienserna och rör till en slät smet. Häll smeten i springformen och häll över blåbären.

Grädda kakan i ca 25-29 minuter beroende på hur kladdig du vill ha kakan. Håll koll!

Låt kallna. Pudra eventuellt med florsocker och servera som den är eller med vispad sojagrädde.

Print Friendly and PDF

Kommentarer

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Printa ut

Populära inlägg