Senaste inläggen:

En dag i skolan och dagisavslutningen




I veckan gjorde familjen en dagsutflykt till ett lekland längre bort från oss. I vanlig ordning när vi gör dessa utflykter packade jag kylboxen med mjölkfria tilltugg. Hembakat bröd. Denna gång blev det härliga lättlagade rågscones som jag och barnen bakade tillsammans någon dag innan. Mjölkfritt såklart, men även med låg glutenhalt, vilket är ett stort plus i kanten. Receptet kommer från Nilla Gunnarsson som bland annat driver bloggen Nillas kitchen och du hittar det här.

Någon dag innan dagisavslutningen ska förskolebarnen vara en dag i skolan. Utan någon dagisfröken med sig. Utan föräldrar med sig. En av dagisfröknarna berättar att hon två gånger meddelat köksansvarige på dagiset att denne behöver kontakta köket på skolan där de tillreder allt kallt och sallader och bröd angående sonens allergi, men föreslår också att jag själv kontaktar köket på skolan för att vara på säkra sidan. Hon ger mig numret dit och följande dag, dagen före de ska till skolan, ringer jag. Det visar sig att de inte hört något från köksansvarige angående hans allergi. De frågar efter mitt nummer och jag säger att det bara är att ringa om de undrar över något.
Dagen de ska till skolan följer jag sonen dit och pratar då även med en lärare om saken eftersom allt är nytt för honom och han vet inte vart han ska gå. Mer än så kan jag inte göra. Det blir en bra dag och han kommer hem utan reaktion på mjölk.

Avslutningsdagen kommer. Jag för barnen till dagiset. När lunchen börjar får jag ett samtal från dagiset. De kommer att ge barnen glass efter lunchen. Något de glömt bort att meddela mig, men de har en qmjölkfri glass och undrar om de kan ge den. Jag frågar vad det står under näringsdeklarationen. Står det innehåller < 0,01 g laktos/100 g? Ja, det gör det. Jag svarar att de inte ska ge den till honom. Vi hade precis ätit upp glassen jag lagat tidigare, men turligt nog råkar det ligga isglassar i frysen jag lagat dagen innan. Jag säger att jag kommer till dagiset med den. Jag kör dit och lämnar glassen.
Lite senare på dagen får vi föräldrar komma och se när barnen uppträder. Både jag och sambon (barnens pappa) åker dit för att se uppträdandet. Efteråt är det kaffeservering för barn och föräldrar. Sonen överräcker blommor till sina dagisfröknar. Vi stannar inte på någon fika, utan åker hem, myser och mumsar på mjölkfria biskvier och småkakor istället. 


Dagistiden är slut för hans del och nya tider väntar, men...



NU är det sommarlov!

Print Friendly and PDF

Kommentarer

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Printa ut

Populära inlägg