Senaste inläggen:

Dagsutflykt med kylboxen


I veckan gjorde familjen en dagsutflykt till ett lekland längre bort från oss. I vanlig ordning när vi gör dessa utflykter packade jag kylboxen med mjölkfria tilltugg. Hembakat bröd. Denna gång blev det härliga lättlagade rågscones som jag och barnen bakade tillsammans någon dag innan. Mjölkfritt såklart, men även med låg glutenhalt, vilket är ett stort plus i kanten. Receptet kommer från Nilla Gunnarsson som bland annat driver bloggen Nillas kitchen och du hittar det här.
Vi fyllde även kylväskan med lättlagade Mjölkfria bullar i långpanna. Dessa bullar har blivit en av favoriterna hos oss. Barnen tycker väldigt mycket om dessa bullar och de försvinner alltför fort trots att det blir 48 bullar av en sats bulldeg.
Utöver det plockade vi med mjölkfria yoghurtar och fröknäcke, nötter, frukt och så pricken över i:et...mina rawfoodbollar. Nåja, helt raw är de inte, eftersom jag tillsätter starkt kokt kaffe, men det behöver man inte tillsätta. Jag ska lägga upp receptet här på bloggen inom snar framtid. Dessa följer alltid med på våra dagsutflykter eftersom de är fullproppade med nyttigheter och utmärkt tilltugg när helst det behövs. Gott och nyttigt och något barnen aldrig tackar nej till. De innehåller cashewnötter bland annat. 
Man avråds från att ge barn under 2 år nötter. Vi har trots det valt att ge vårt barn som är under 2 år just nötter, eftersom vi äter så mycket nötter i vår familj. Dels är det gott, men framför allt nyttigt, och därför bjuder vi gärna barnen på det. Enda nackdelen är priset på nötter som är skyhögt.
Med de första barnen malde jag nötterna till pulver och strösslade t.e.x deras mjölkfria yoghurtar när de var mindre då jag var rädd för kvävningsrisken. Även mandlar gjorde jag så med eftersom de är rika på bland annat kalcium, järn och enkelomättat fett.

Men nu tillbaka till utflykten. Utöver det fyllde vi boxen med allehanda nyttigt och mindre nyttigt, packade extra kläder, och lite underhållning under bilfärden. Innan vi gick in till leklandet hade vi picknick i bilen så ingen skulle leka på fastande mage. Det löpte väl och barnen hade roligt. Det är så skönt när man kommit till den punkten när det flyter och jag och pappan löser av varandra och hjälps åt utan tjafs. Ni vet, när man ser vad som behöver göras och bara gör det. Utan att räkna på vems tur eller vem som alltid gör det. Man bara ser till att få det gjort. Att komma i mål. Det är roligt! Vi passade också på att skicka flaskpost under utflykten. Något vi aldrig gjort innan. 

Mjölkfri choklad Dammenberg


Under resans gång gick vi även in i en affär och där hittade jag en mjölkfri mintchoklad jag inte sett förut. Den kommer från ett finskt företag som heter Dammenberg och chokladen heter Dark choco mint. Den görs på en linje som är helt fri från mejeriprodukter. Den är även äggfri, glutenfri, nötfri, vegan och GMO fri. Så jag köpte en ask och öppnade den genast i bilen för provsmakning. God! Om än inte fullt lika god som Plamils mintchoklad, så är den helt klart godkänd. Dammenberg erbjuder också andra mjölkfria choklader. Till skillnad från Plamil görs även vanliga choklader med mjölk i i samma fabrik. Det kan vara värt att känna till. Därför står Plamils vchoklader fortfarande som nr 1 på min lista. Dannenbergs Dark choco mint får 
möjliga M utav mig.

Kul att se att utbudet av mjölkfria choklader ökar!

Följande morgon undrade sonen om vi inte kunde göra om gårdagen och åka till leklandet igen. Ååå vad jag ville säga ”JA!”, för roligt...det var det...

Print Friendly and PDF

Kommentarer

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Printa ut

Populära inlägg