Senaste inläggen:

Mötet med skolhälsovårdaren

Just det, kuvertet. Jag rycker åt mig kuvertet med papperen vi fyllt i och ska lämna till skolhälsovårdaren. Jag, pappan och vår son åker till skolan för att träffa skolhälsovårdaren som begärt ett möte med oss inför skolstart. Vi har fyllt i flera A4 sidor om vårt barn och vårt familjeliv. Bland annat allergier och om vi ger vårt vårt barn mjölkprodukter. 
Vi möts och tar i hand. Går relativt snabbt genom papperet. Allt är bra. Han mäts, vägs, och hon tar blodtrycket på honom och kollar synen. Hon förundras över hans tillväxtkurva. Längden. Hon har sällan skådat en så fin rak kurva som går på mitten av skalan. På linjen. Han växer finfint! 
Ja, han växer finfint...fastän han inte dricker mjölk...

Jag tittar upp på anslagstavlan vid hennes skrivbord. Där hänger...en...två...tre st affischer med vita mjölkglas på. Propagandan. Drick mjölk barn! Den känner jag till sedan tidigare. Den ena har jag sett tidigare på väggen på BVC. Ett stort vitt mjölkglas med massa olika färgade sugrör på och på vart och ett av sugrören står det allt hälsosamt man får i sig när man dricker mjölk. Kalcium, B-vitamin, D-vitamin o.s.v...
På en annan affisch står det att mjölk är en viktig proteinkälla. Och på den tredje är tallriksmodellen där man ska dricka mjölk till maten. 
I den sekunden förlorar jag allt förtroende för hälsovårdarens kompetens i frågan. I den fråga som är viktigast för oss just nu. Kunskapen om mjölkproteinallergi och mjölkens inverkan på vår hälsa. 

Så hör jag hur hon säger i förbifarten...”Ja, jag känner redan till att X (vår son) har mjölkproteinallergi och köket på dagiset har haft möte med oss om det (det är nämligen samma kök som levererar maten till skolan han nu ska gå i) och det har ju gått bra där.” Varpå jag utbrister och tror knappt det jag hör är sant. ”Nej, det har verkligen inte gått bra där!” Kökschefen på dagiset har sagt att det gått bra där. Waow! Lögn. Igen. Nu får hon väl ta och ge sig. Vad är det här?!

Vår son var med oss och jag ville inte dra upp hela historien framför honom, så jag sade bara att nu är kommunen involverad i det i ett försök att få det upprett. Och att vi kommer att se med tiden om det fungerar nu när han kommer till skolan. 
Hon frågade om vi pratat med vår sons blivande klasslärare om det här ännu, vilket vi inte har. 
Pappan sade att vi behöver ta ett möte alla tillsammans vid skolstart så att alla är informerade. Jag höll med. 

Jag känner mig oroligare nu än innan mötet. Hur ska det gå med hans allergi när han börjar skolan riktigt..? 

Hennes ord till vår son... ”Vi ska nog ta hand om dig!”  fick mig mer att känna mer obehag än lugn. Märkligt nog är det andra gången skolan säger det till vår son... 

De där tre affischerna gör att jag tvivlar. Skulle hon sitta på kunskaperna kring mjölkens betydelse och verkliga påverkan på vår hälsa skulle de inte hänga där...3st. Inte en. Inte två, utan...tre.
Nej du, VI tar nog hand om vår son. Ta hand om köksansvarige istället och se till att hon får den kompetens som krävs för posten, så ordnar det sig nog...

Print Friendly and PDF

Kommentarer

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Printa ut

Populära inlägg