Senaste inläggen:

Mamma M:s rawfoodbollar

Mina barn älskar dessa rawfood bollar. Det är det närmsta man kommer riktiga kokosbollar, men dessa är nyttiga. Den av oss som tycker allra mest om dem i familjen är nog våran ettåring. Hon blir nästan lyrisk när hon ser dem. De är gjorda på bland annat cashewnötter. Vi tycker väldigt mycket om nötter i vår familj och äter det dagligen. Därför introducerade vi det tidigt till våra barn. Det finns olika rekommendationer kring att ge nötter till små barn. Det jag var mest orolig för var kvävningsrisken. Därför malde jag nötterna och gav ytterst små mängder i början. 
Jag kunde till exempel strössla deras yoghurtar med malda nötter. I det här receptet är allting malt så risken att kvävas av en nöt är minimal. Dessa rawfoodbollar lagar vi under hela året nu och då. Till vardag som fest, och framför allt är de suveräna att ta med på dagsutflykter som lite extra energi när hungern sätter in och man behöver ett nyttigt snabbt mellanmål. Väldigt uppskattat. När jag tränar äter jag gärna några goda rawfoodbollar efteråt istället för recovery eller andra träningstillskott. Men de dyker också upp på fredagsmyset då och då som ett nyttigare alternativ till godiset.

Okej, med det sagt har jag också en liten bekännelse. De är inte 100 procent rawfood. Jag slänger nämligen i en skvätt kokt kaffe också. Men, det behövs verkligen inte. Det gör man som man tycker. Lämna bort det och tillsätt exempelvis apelsinjuice istället för en rawfoodboll med en annan dimension. Har du aldrig testat rawfood, eller råkat ut för rawfoodbollar som inte smakar speciellt gott? Lova mig då att du testar dessa! Det är så enkelt! Glöm inte att skriva en kommentar eftråt! Det skulle göra mig väldigt glad!



Rawfoodbollar recept, nyttiga chokladbollar, kokosbollar
Nyttiga chokladbollar som smakar nästan likadant som kokosbollar.

15 st urkärnade dadlar ( eller 11 st om de är stora)
1 dl cashewnötter
1 dl riven kokos + lite till rullning
2 msk kokosolja
4 msk kakao
en nypa salt
0,75 - 1 dl kallt starkt kaffe (alternativt vatten eller apelsinjuice)

Mixa samman allt i en matbredare eller mixer tills det blir en formbar massa (jag brukar börja med att mixa de torra ingredienserna först och sedan tillsätta dadlarna en och en och till slut kokosoljan och sist kaffet.) 

Ställ in i kylen en stund så att den stelnar och blir lättare att rulla.

Rulla till små bollar och rulla dem i riven kokos. Förvara i sluten burk i kyl.


Hoppas ni gillar dessa små nyttigheter lika mycket som vi gör!

Ps! Du har väl inte missat att du lätt kan skriva ut inläggen/recepten  genom att klicka på print-knappen nedan. Där kan du också välja ifall du vill skriva ut bara texten eller bilderna. Du kan också lätt radera delar av texten. 



Print Friendly and PDF

Kommentarer

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Printa ut

Populära inlägg