Senaste inläggen:

Mjölkprotein i plastförpackningar

Visste ni att forskare vid USA:s jordbruksdepartement tagit fram en plast som är gjord på mjölkproteinet kasein? Tanken är att plasten ska ersätta nuvarande plast som vår mat förpackas i eftersom kaseinplast är 500 gånger bättre på att hålla ute syret, vilket i sin tur gör att det som förpackats med kaseinplast håller bättre. Genom att tillsätta pectin, som utvinns ur citrusskal, så är plasten även vattentålig. Du kan således äta upp plasten efteråt. Miljövänligare. Smart va? Eller...? 
Fn:s livsmedelsorgan FAO uppskattar att världens boskapsindustri står för 18 procent av de globala utsläppen av växthusgaser. Borde vi då fortsätta stöda den industrin? Frågan är om det verkligen är mjölkproteinet som borde användas? USA:s jordbruksdepartement är i desperat behov av att hitta nya användningsområden när allt fler börjar vända sig bort från kött och mjölk. De behöver övertyga oss om att dessa kaseinförpackningar är revolutionerande och behövs i framtiden, för miljön, för att försäkra sig om att pengarna fortsätter flöda in. Men hur går det för mjölkproteinallergikerna? De som inte klarar av spår av mjölk? De som inte ens borde röra en kaseinplastförpackning med risk för allergireaktion, än mindre äta den! Hur ska vi veta på förhand vilken förpackning som innehåller mjölkproteinet kasein och inte?Kommer även förpackningens ingredienser att finnas på separat etikett? Hur går det för veganerna?

På Nordisk bioplastföreningens hemsida kan man läsa att företaget Lactips i Frankrike har fått 1,5 miljoner euro i EU bidrag för att fortsätta sin utveckling av bioplast baserad på mjölkprotein. Företagets produkter används till livsmedelsförpackningar och andra livsmedelsbaserade applikationer.

Är verkligen kaseinplast framtiden? Vad tycker du? Jag är övertygad om att det finns alternativ till kaseinplast som kan bemöta både miljö och människors hälsa på ett bättre sätt. Frågan är om de har kapital nog att överrösta miljardindustrierna och göra 


sig hörda.




Mjölkprotein i schampo.


Nu till en annan sak som jag vill göra er lite observanta på. Schampo. För ett bra tag sedan hittade jag ett schampo jag verkligen fattade tycke för. Speciellt doften tilltalade mig. Efter ett tag började hårbotten klia mer än nomalt. Ju längre tiden gick ju mer kliade det, och till slut fick jag också hetta i hårbotten. Men hur är det möjligt, tänkte jag. Schampot är siliconfritt, blekmedelsfritt, och innehåller inte några parabener. Super, tänkte jag! Men när jag satt där i soffan så slog det mig som en klar blixt. Inte kan jag väl ha missat när jag läste innehållet? Kan det innehålla mjölkprotein? 
Nej! Eller? Jag sprang upp och ut i badrummet och grabbade flaskan. Texten var minimal. Kunde inte läsa. Tog den till en plats med bättre dagsljus. Jag läste...SINE APIDE LAC. Vad är det för något?! Jo, det är icke fet torrmjölk (nonfat dry milk) Frasen Sine 

apide lac är latin och betyder: utan fet mjölk. 
Det används i kosmetik såsom mascara bronzers o.s.v, hudvård, schampon, och deodoranter bland annat. Kan vara värt att tänka på när man väljer sina produkter som mjölkproteinallergiker eller vegan. Jag slutade omedelbart med schampot och började leta efter andra alternativ. Jag har testat otaliga DIY recept på schampon och en hel del känns betydligt bättre för hårbotten, men är väldigt svåra att tvätta ur så att håret inte ser fett ut, eller så används bikarbonat som har ett alldeles för högt PH värde för att appliceras på huden. Många, inklusive jag har sköljt håret med äppelcidervinäger efteråt och hårdet känns rent och frächt och glansigt efteråt, men...men...det är inte bra att chocka håret och hårbotten med att först använda bikarbonat och sedan äppelcidervinäger. Med tiden kan det skada ditt hår. Därför är det viktigt att finna ett schampo som är PH balanserat. De flesta schampon innehåller Laureth sulfate SLS vilket torkar ut håret och kan även bidra till håravfall. Det jag vet är att jag vill hitta ett schampo fritt från gifterna. Jag fortsätter testa egentillverkade schampon i hopp om att hitta ett som fungerar. Kanske no-poo trenden är något för mig... 

Jag säger såklart NEJ till kaseinplastförpackningar med tanke på alla mjölkproteinallergiker och veganer. Dessutom är jag övertygad om att det går att hitta andra miljövänliga alternativ där vi inte använder proteinerna från komjölk men som också är bra (om inte 
bättre) för miljön. Och jag säger JA till eget tillverkat schampo för att man då vet vad man faktiskt har i det och att det inte påverkar hälsan negativt. 

Och du...det behövs ingen plastförpackning som omsluter ditt eget tillverkade schampo, utan där använder man en glasflaska om och om igen. 

Print Friendly and PDF

Kommentarer

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Printa ut

Populära inlägg