Senaste inläggen:

Snickersapor


Nyttigt, gott, enkelt, snabbt, utan socker och endast 5 ingredienser och påminner lite om Snickers. Perfekt till det nyttigare fredagsmyset, eller när du ska bjuda över en mjölkproteinallergiker. Eller varför inte på fikabordet? Det här receptet kommer från Ulrika Hoffers bok Smarta Sötsaker och heter Snickersapor. Det enda jag ändrat i hennes recept är att jag satt 1,5 msk kokosfett istället för 1 msk kokosfett som det är i orginalreceptet. Helt enkelt för att jag tycker det är lättare att forma massan då. Barnen älskar dem och fick smaka på dem ute i kvällens augustisol. 


Snickersapor, mjölkfria, nyttiga, lättlagade och påminner lite om Snickers
Snickersapor, mjölkfria, nyttiga och lättlagade och påminner lite i smaken om Snickers.

2 dl salta jordnötter
2,5 dl dadlar utan kärna
3 msk kakao
1 gnutta vaniljpulver
1,5 msk kokosfett (kokosolja, i orginalreceptet är det 1 msk kokosfett)

Finhacka jordnötterna i en matbredare. Tillsätt dadlar, kakao, vaniljpulver och kokosfett. Kör tills du har en jämn deg.

Tag upp degen och knåda lite, så att den blir ordentligt kompakt. Sedan brukar jag ta en plastpåse och sätta degen i och liksom knåda och platta ut den till den form och storlek jag vill ha. Då slipper man bli kladdig och det är bara att sätta in platspåsen med degklimpen i kylen någon timme innan man tar ut den och skär i skivor. Så enkelt!

Print Friendly and PDF

Kommentarer

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Printa ut

Populära inlägg