Senaste inläggen:

Bakning och Luciafirande i skolan

Sonens lärare kontaktade mig för ett tag sedan och meddelade att de tänkte baka i klassen i december och undrade om vår son kunde vara med och baka receptet hon bifogat. Det stod margarin i receptet så jag skrev tillbaka att att det går bra om man använder ett mjölkproteinfritt margarin såsom Mildas mjölkfria istället för vanligt margarin. Vanligt margarin kan innehålla både laktos och vassle så dessa är inte automatiskt mjölkproteinfria. Det är en vanlig missuppfattning. Mjölkprotein används som smakförstärkare, konsistens och färg, vilket man förståeligt inte tänker på om man inte själv lever med mjölkproteinallergi. Det är också därför man finner det i alla möjliga produkter som man aldrig
skulle tro att det skulle finnas i. Jag bofogade bild på Mildas mjölkfria till lärarinnan.
Hon skrev otroligt fint tillbaka. Hon tackade och skrev att hon skulle be köket köpa in sådant smör och var glad att de hittat ett recept där vår son också kan vara med och baka och äta.
Jag blev riktigt glad! Vi är inte bortskämda med sådant bemötande precis. För första gången känner vi
oss inte som besvärliga utan välkomna.
När sonen gick på dagis hade jag honom hemma på bakdagarna eftersom ingen där erbjöd sig att de skulle baka mjölkproteinfritt. Jag upplevde mer att vi var ett problem där och det var besvärligt att sonen hade sin mjölkproteinallergi. Med facit i hand kan jag tycka att det är en väldigt fin gest att precis som skolan säga att ”Jamen, inga problem! Då bakar vi mjölkfritt på hans avdelning så alla kan vara med.” Idag finns så många olika allergier, men med det föds också många nya recept som är både glutenfria, mjölkfria, äggfria, nötfria o.s.v, vilket gör det lättare att inkludera de barn som har olika allergier utan att de behöver känna sig utanför eller annorlunda. Finns viljan, finns lösningen. 

Så var det dags för lucia. Dagen innan fick jag meddelande från skolköket med bilder på pepparkaksförpackningen. Hon i köket undrade om vår son kan äta dessa pepparkakor. De stod inte mjölkprotein i ingrediensförpackningen. Det stod: Kan innehålla spår av ägg, nötter. Men alltså inget om mjölkprotein. Nu kände jag till dessa pepparkakor sedan tidigare och varit i kontakt med företaget innan och då fick jag till svar att de inte kan garantera att det inte finns små spår av mjölkprotein i dem (då andra produkter med mjölk körs på samma band och i samma lokaler.) Något jag misstänkte innan jag kontaktade dem. Ett tips till dig som inte klarar av minsta spår är att om det inte står något om mjölkprotein så ska man höja på ögonbrynen. Det första jag gör då är att googla på vilka andra produkter företaget tillverkar och oftast finner man då andra produker innehållande mjölk i någon form. Då är det högst sannolikt att företaget kör andra produkter som innehåller mjölkprotein på samma produktionsband. De rengör banden noga mellan produkterna, men som man gång på gång fått bekräftat så är det extremt svårt att få alla delar av produktionsbandet 100 procent rena. Därför kan de inte garantera att det aldrig förekommer spår av mjölkprotein i deras övriga produkter. Och det är också därför de inte märker sina produkter mjölkproteinfria utan laktosfria. Är de laktosfria tillåts en liten liten marginal eftersom en produkt får märkas laktosfri även om det finns en liten liten mängd laktos i produkten. 
Märkningen när det gäller mjölkprotein är i dagsläget både klurig och diffus utan exakta och strikta regler. Det borde det finnas, för det är väldigt svårt för oss allergiker att navigera genom djunglarna av olika märkningar. Det slutar många gånger med samtal och mail till företagen, och många gånger har de inte svaret rakt av utan behöver undersöka saken. 
Om jag finner andra produkter med mjölkprotein i som företaget tillverkar så lämnar jag produkten på hyllan, eller om det känns viktigt så kontaktar jag företaget och frågar om andra produkter med mjölkprotein tillverkas på samma produktionsband. Svaret är allt som oftast ja, men då får jag det bekräftat. 
Jag svarde skolköket att det inte går med dessa pepparkakor. Men jag hade pepparkakor hemma som jag lagat. Ni vet, de med glasyr jag gav er receptet på. Så jag skrev att jag kan skicka med honom en pepparkaka. Sedan kom jag ju på Annas pepparkakor orginal faktiskt är mjölkproteinfria. Jag ringde dit och dubbelkollade det. Fick till svar att de inte alls använder sig av mjölkprotein i sina pepparkakor. Så jag messade köket och sände bild på dem. (Tänkte att det kanske kan hjälpa något annat år. Fast då behöver man kolla upp att de inte ändrat sitt innehåll tills dess.)
Köket tackade, och jag är återigen glad att de kontaktade mig. Kommunikation är A och O. 

Nu har de inte bakat ännu i hans klass, men när de gör det lär han nog bli extra glad. Härligt att kunna äta samma sak som de andra och slippa stressen och alla regler och förmaningar att inte smaka av någon annan, inte plocka upp någon annans godisar om de tappar, inte ta fel godis/kaka i misstag. Små saker kan man tycka men det är små saker som betyder mycket för honom. 

När han kommer hem ska vi äta mjölkfria lussebullar och pepparkakor tillsammans. Det ser jag fram emot!

Vill önska alla er fina läsare en riktigt fin lucia! 

Print Friendly and PDF

Kommentarer

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Printa ut

Populära inlägg