Senaste inläggen:

Mjölkfria lussebullar

Ingen Lucia utan lussebullar. Vi kan inte köpa lussebullar då de innehåller mjölkprotein. Så vill vi ha lussebullar så får vi baka dem själva. Det gör jag också varje år. Barnen älskar dem och i år fick yngsta sonen vara hemma från dagiset när jag skulle laga lussebullarna. Han älskar bullar och jag tänkte att det var ett fint tillfälle för oss att umgås lite och baka tillsammans. Vi tog på oss våra förkläden och tillsammans med lillasyster började vi baka årets lussebullar. En fin stund. Speciellt när vi stod sida vid sida och formade bullarna. Hans tålamod överraskade mig. Lillasyster fick också en liten degklimp att knåda och leka med.

Mjölkfria lussebullar / lussekatter recept
Underbart goda lussebullar med saffran...om man så önskar. Annars går det bra att lämna bort saffran.


Idag tänker jag för första gången dela med mig av mitt recept på mjölkfria lussebullar. Bullarna blir saftiga, riktigt goda och fina! Jag har testat baka dem på mandelmjölk, men jag föredrar havremjölk i bulldegar.

150 g mjölkfritt smör (Milda mjölkfritt...kom ihåg att salta det lite då det är näst intill osaltat)
5 dl havremjölk
50 g jäst
0,75 tsk salt
1,5 dl socker
1 st ägg
0,5 g saffran
14 dl vetemjöl

Garnering
1 dl russin
1 st uppvispat ägg

Smät smöret i en kastrull, tillsätt mjölken och värm till 37˚. Smula jästen i en bunke. Rör ut jästen med lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, salt, socker, saffran, ägg och det mesta av vetemjölet. (Spara lite till utbakningen).
Arbeta degen tills den är blank och smidig och släpper kanterna (men inte längre!).

Sätt en bakduk över bunken och låt degen jäsa i 30 minuter.

Knåda degen smidig på mjölat bakbord (jag knådar den knappt alls). Baka ut den så som du själv önskar. (Gör du sådana som mina på bilden blir det lagom om du delar degen i 48 lika delar)

Påta i russin och jäs bulldegen på bakplåtspappesklädda plåtar under bakdukar i ca 30 minuter.
Värm under tiden ugnen till 225˚.

Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda i mitten av ugnen ca 7 minuter.

Hoppas ni tycker de är lika mumsiga som vi!

Trevlig lucia!

Print Friendly and PDF

Kommentarer

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Printa ut

Populära inlägg