Senaste inläggen:

Baguette med bruschetta och hummus


Bruschetta med hummus och hembakt baguett recept. Mjölkproteinfritt.
Bruschetta på hembakt baguette med hemlagad hummus. Mjölkproteinfritt.

Mums! Det här är sååå gott! Hembakt baguette med hemlagad bruschetta och hummus. Det vattnas i munnen bara jag tänker på det. Mjölkfritt dessutom.
När vi har kalas hos oss brukar jag tänka på tre saker förutom att det ska vara mjölkproteinfritt. Det ska gärna vara...salt, sött och något nyttigt. För mig är det ett lyckat kalas. Det behöver alltså inte betyda att det måste finnas 7 sorters kakor för att vara lyckat. Nej, det räcker långt om man uppfyller just de tre sakerna.
Så idag hade vi kalas, och jag ville laga något lite annorlunda mot vad jag vanligtvis brukar laga. Så det blev denna lilla aptitretare som stod för det saltiga idag.
Degen till brödet knådade jag ihop igår kväll och lade på kalljäsning över natten. Då var det bara att ta ut degen ut kylen, forma bröden, låta dem jäsa och sätta in i ugnen. Enklare blir det inte.
Efter en del experiment kom jag till slut fram till det här receptet på baguette. Det är fantastiskt gott och otroligt enkelt att göra.
Jag hade tänkt toppa dessa godingar med en halv vindruva. Det hade varit pricken över i:et. Jag hade helt enkelt inte vindruvor hemma idag, så det blev inte så, men nästa gång hamnar de med som en juvel på toppen. Mums!



Till ca 10 st:

Bruschetta:
Ca 10 st körsbärstomater
1 liten rödlök, finhackad
1 dl svarta oliver, hackade
2 tsk kapris
6 soltorkade tomater, hackade
3-4 vitlöksklyftor, finhackade
1 tsk vitlökspulver
1/4 dl olivolja
Himalayasalt (eller vanligt bordssalt)

Topping:
Vindruvor/färsk basilika

1 st baguette
Hummus

1. Blanda samman allt till bruschettan. Låt marineras i kylskåp minst 15 minuter.

2. Skär 10 st skivor av baguetten.

3. Bred på hummus på samtliga skivor och lägg på en sked bruschetta. Toppa med en halv vindruva eller färsk basilika.

Hummusen kan med fördel lagas dagen innan.

Servera som till exempel aptitretare/förrätt eller bara rakt av till fredagsmyset tillsammans med en god dryck. Så mumsigt!


Print Friendly and PDF

Kommentarer

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Printa ut

Populära inlägg