Senaste inläggen:

Mjölkfria bullar i långpanna



Bullar. Det är ju så gott med en god bulle och en kopp varm choklad eller till kaffet eller teet. De här otroligt mumsiga bullarna åkte med ut i pulkbacken nyligen tillsammans med varm chokladdryck. Solen strålade och backen gnistrade vintervitt. Bredvid oss satt en pappa med sin son och grillade mjölkproteinfri korv över den öppna elden. Man begär inte så mycket mer just då, utan man njuter av stunden med alla B:n....Bulle, Barnen och Backen. 


Mjölkfria bullar i långpanna
Enkla bullar att göra och så goda! Testa! 

Bulldeg

150 g mjölkproteinfritt smör (jag använder Milda Mjölkfritt och tillsätter lite salt)
5 dl ljummen havremjölk
1 paket jäst
1 st ägg + (1 st ägg till pensling)
1 dl socker
1/2 tsk salt
ca 12 dl vetemjöl

Fyllning

150 g mjukt mjölkproteinfritt smör (jag använder Milda Mjölkfritt och tillsätter lite salt)
2 msk vaniljsocker
3 dl siktat florsocker
150-200 g Oatly på mackan

Gör en vanlig bulldeg. Jäs i bunke ca 30-40 min. 
Sätt ugnen på 200 grader. Rör eller vispa ihop fyllningen.
Platta ut degen i en smord eller bakplåtsklädd långpanna.
Tryck ner 48 st gropar med en mjölad tumme och sätt i fyllningen. 
Jäs ca 15 min. 
Pensla med ägg och strö på pärlsocker. 
Grädda i ca 20 min i nedre delen av ugnen. Flytta sedan upp den till övre delen av ugnen en stund tills den fått fin färg innan du tar ut den.
Låt svalna och skär i rutor. 

Tips! Sätt folie längst ner i ugnen ifall degen skulle jäsa över.
Print Friendly and PDF

Kommentarer

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Printa ut

Populära inlägg