Senaste inläggen:

En känsla av eufori


När vi övergick till en mjölkproteinfri kost märkte vi ganska snabbt en stor förbättring i välmåendet. En av de största skillnaderna var energin vi fick.

Innan var jag ofta trött. Jag sov ofta en stund på eftermiddagen för att orka hela dagen. Jag vägde lite och gick inte upp i vikt. Det spelade ingen roll hur mycket jag åt så gick jag inte upp. Efter varje lunch och middag gick jag och tömde tarmen. Det var som att maten bara gick rakt igenom mig, men faktiskt inget jag reflekterade desto mer över. Jag hade magknip och gaser dagarna igenom alla dagar. Magen kändes ”sårig”. Men då stannade jag aldrig riktigt upp och funderade på hur min kropp faktiskt mådde utan jag tänkte att det är säkert laktos och alla andra har säkert likadant. Så jag övergick till laktosfria produkter, men skillnaden i välmåendet uteblev.


Jag har alltid älskat mjölkprodukter och druckit mjölk som en kalv genom hela livet.


Jag hade acne, och en rodnad över näsan och kinderna som jag desperat försökte sminka bort eller smörja bort. Min hy var alltid väldigt torr, speciellt överarmarna och benen. Det spelade ingen roll hur mycket jag smörjade. Jag vaknade ofta på nätterna och kände en oförklarlig ångest. Jag hade absolut inget att ha ångest över. Jag hade en oro i kroppen som jag inte riktigt förstod var kom ifrån, ibland lite håglös. Vid förkylningar fick jag ofta i bihålorna och hamnade på flera penicillinkurer och till slut när jag haft i bihålorna i tre månader och ingen penicillinkur ville ge verkan fick jag punktera näsväggen och tömma dem.


Men vem kunde då ha anat att allt detta skulle lösa sig genom en så enkel sak som att plocka bort alla mjölkprodukter ur kosten?
Går man till en läkare blir man oftast ordinerad medicin och jag tycker det är synd att läkarna idag inte får mer utbildning i kostens påverkan på vår hälsa. Istället ska vi knapra mediciner. Jag gissar att jag hade blivit ordinerad ångestdämpande medicin, någon kur för acnen, en salva för hudrodnaden, och flera penicillinkurer mot bihålorna, och så hade jag säkert fått diagnosen IBS och något läkemedel för det. Ni kan ju gissa vem som gnuggar händerna åt det och får dollartecken i ögonen. Läkemedelsindustrin. De som tjänar pengar på att vi knaprar mediciner.


21.3.2017 skriver Aftonbladet att 1200 läkare i Sverige fick 20.000 kr var från läkemedelsindustrin. Tror ni då att dessa läkare skulle ordinera sin patient att gå hem och plocka bort mjölken ur kosten. Nej. De skulle förmodligen skriva ut mediciner och istället för att ta tag i roten av problemet dölja besvären med mediciner.
Självklart behöver många även läkemedel för sina sjukdomar och besvär, men jag är övertygad om att otroligt många också äter mediciner helt i onödan. När roten egentligen ligger i kost och motion.


Nu uppsökte jag aldrig en läkare för mina tarmproblem. Med facit i hand är jag lika glad för det.
För när vår son fick diagnosen mjölkproteinallegi beslöt vi att hela familjen skulle ändra kosten med honom, och det var verkligen ett lyckokast. Alla mina besvär jag berättat om ovan försvann. Idag har jag massor av energi, min mage är lugn som en filbunke, min hy är mjuk och len och jag behöver aldrig smörja den. Jag har perfekt och regelbunden avföring som inte stinker (som den gjorde förut), jag vaknar inte längre upp och känner ångest på natten, jag har ingen som helst oro i kroppen, rodnaden i ansiktet är borta och acnen likaså, och jag har inte magknip längre. Det blev en känsla av eufori för mig. Alla pusselbitar föll på plats och det förklarade så mycket varför jag mått som jag mått. Jag kände mig plötsligt så fri i kropp och sinne.


Om det är något råd jag skulle vilja ge andra så är det att plocka bort mjölkproteinet ur kosten en månad eller två och testa och verkligen känna hur ni mår efter den tiden. Kom gärna tillbaka och berätta! Du har allt att vinna, men inget att förlora! Det skadar ingen att testa plocka bort alla mjölkprodukter i en eller ett par månader. Det finns nämligen inget i mjölken som du inte kan få i dig från andra produkter.


Kram

Print Friendly and PDF

Kommentarer

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Printa ut

Populära inlägg