Senaste inläggen:

Pizza likt den på pizzerian


En sådan enkel sak som att gå till pizzerian är inte helt enkelt för oss med mjölkproteinallergi. Speciellt inte vi som reagerar på minsta spår av mjölkprotein. Kontaminationsrisken är stor på en pizzeria. Så därför var det bara att kavla upp ärmarna, sätta på sig bagarmössan (som tyvärr inte exicterar) och knyta förklädet. Min mission var att hitta en pizzadeg så likt den på pizzerian som möjligt. Efter flera experiment, stora besvikelser och konstiga konsistenser kom jag fram till det här receptet och som jag för första gången tänker dela med mig av. Såklart mjölkproteinfritt.



Mjölkfri pizza likt den på pizzerian
Oftast använder vi inte någon pizzaost alls men ibland klickar vi på äkta majonnäs istället och ibland, som här, en mjölkproteinfri ost.


Räcker till 5 lagom stora pizzor. En på varje pizzasten/plåt.

2,5 dl havremjölk
2,5 dl vatten
0,5 paket färsk jäst
1,5 tsk salt
0,5 msk strösocker
0,5 tsk hjorthornsalt (påsar som finns i kryddhyllorna)
ca 13 dl vetemjöl


Tips! För en smakrikare pizzadeg tillsätter jag även ekologisk vitlökskrydda och paprikapulver i degen. 

Värm havremjölken och vattnet till 38 grader, tillsätt jästen och rör tills den löst upp sig i spadet. Tillsätt salt, strösocker, och hjorthornsalt, (och eventuella kryddor) och till sist vetemjölet. Knåda för hand eller använd assistent tills du får en fin smidig pizzadeg. Jäs under bakduk i 1,5 h. (Ibland kalljäser jag den över dagen om jag stiger upp tidigt.)


Ställ ugnen på pizzafunktionen och 220 grader (för tunn pizza...för tjockare pizza sänk temperaturen och grädda längre tid) Förvärm en pizzasten eller en plåt i nedre delen av ugnen.

Kavla eller dra ut den elastiska degen lövtunt, och låt det bli en lite lite tjockare kant längst ut. 

Sätt över den på ett bakplåtspapper på en kall plåt, sätt på valfri fyllning och för sedan över bakplåtspapperet till den heta pizzastenen/ugnsplåten. Grädda 10-15 minuter för en tunn pizza.


Låt det väl smaka!

Print Friendly and PDF

Kommentarer

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Printa ut

Populära inlägg