Senaste inläggen:

Mjölkfria plättar


Mina barn älskar plättar med sylt. (Vilka barn gör inte det?). Förut brukade jag laga dem på vanlig komjölk och min mammas härliga recept. Det receptet ligger också till grunden för detta mjölkfria recept, men nu gör jag dem istället på havremjölk eller mandelmjölk, och det går precis lika bra. Servera gärna med rårörda jordgubbar och uppvispad sojagrädde.
Mumsigt!



Mjölkfria plättar gjorda på havremjölk eller mandelmjölk
Havreplättar, här med drottningsylt.

5 dl havremjölk eller mandelmjölk
1 ägg
0,5 dl socker
0,75 tsk salt
3 dl vetemjöl

Vispa lätt ihop allt utom vetemjölet. Vispa ner vetemjölet. Sedan är det bara att börja steka i mjölkfritt smör. (Jag brukar hålla mig på medelhögvärme för bästa resultat.)



Print Friendly and PDF

Kommentarer

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Printa ut

Populära inlägg