Senaste inläggen:

Mjölkfri choklad

Jag vill börja med att säga att det här är inte ett sponsorerat inlägg. Jag får ingen som helst ersättning för det och inte heller är länkarna affiliate länkar. 

Det är dags. Det är dags att ta upp något vi alla i familjen älskar. Nämligen choklad. Precis som de allra flesta av oss har jag alltid älskat choklad. Det var en av mina första frågetecken när vi övergick till mjölkproteinfritt liv. Hur ska jag klara mig utan choklad?! Jag har aldrig varit den som slukat en hel chokladkaka i hela mitt liv, men däremot har jag velat ha ett par chokladbitar efter middagen varje dag. Eller efter lunchen. Så att bryta den vanan trodde jag nästan skulle bli en omöjlighet för mig. Men en klok man sade en gång...

Du ändrar inte ett beteende så vida du inte ser vinsterna i det.”

Jag märkte snabbt vinsterna i att plocka bort mjölkprodukterna ur kosten, så därför tänkte jag att det finns alltid nya vägar att finna. De chokladkakor jag tittade på stod det ”Kan innehålla spår av mjölk på”. Även de som var vegan. Eller så stod inte mjölk som en ingrediens, men inte heller texten ”Kan innehålla spår av”eller mjölkfri.
Därför bestämde jag mig för att ge mig på chokladtillverkning själv. Testade och experimenterade otaliga gånger, men fann inte riktigt den där smaken jag var ute efter eller konsistensen. 

Men så en dag fick jag en chokladkaka i handen som gjorde att jag kastade experimenten åt sidan och tänkte: Yes! Där satt den! Den chokladen har jag varit trogen sedan dess. Vi är bästa kompisar på fredagarna, vi är bästa kompisar i vardagen, vi är bästa kompisar i bakningen, vi är bästa kompisar på högtiderna, på utflykter, ja...vi är helt enkelt oskiljaktiga. Det är inte en vanlig mjölkchoklad, men närmare än så här kommer man inte. Och nu saknar jag inte den vanliga chokladen alls. 


Plamil choklad i olika smaker.

Så vilken choklad är det, tänker ni. Jo, den heter...Plamil. Plamil kommer från UK där även deras chokladfabrik ligger och i deras fabrik får inte någonting med mjölk komma innanför tröskeln. De gömmer inte heller ingredienser, utan det som står på förpackningen är det du får. Varken mer eller mindre. Dessutom organic och fare trade. De har alla möjliga sorters choklad. Kung Markatta distribuerar chokladen. Tyvärr är det inte så lätt att få tag i alla smakerna här hemma, men den som motsvarar mjölkchoklad och mörkchoklad brukar gå att få tag i matvaruaffären.

Till påsken har jag använt påskäggsformar och penslat dem med Plamils choklad och fyllt dem med med någon överraskning. Otroligt uppskattat då det mig veterligen inte finns mjölkfria påskägg utan risk för spår av mjölkprotein. Vill också rekommendera Cooks dark chokolate. Bättre och godare mjölkfri bakchoklad går inte att få tag i. Dessutom såååå god så jag tycker den till och med slår den mörka chokladen. 

Jag ska erkänna att jag faktiskt en gång beställde hem 11 kg choklad direkt från deras fabrik i UK. Ja, 11 kg. Värt varenda slant! Ni kan tro att jag blev poppis hos barnen här hemma. Här kan du läsa mer om Plamils sortiment och även beställa hem ifall du inte finner chokladen i närheten där du bor. Jag hoppas det här inägget har hjälpt någon att lättare finna god mjölkfri choklad. 


Allt gott!

Print Friendly and PDF

Kommentarer

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Printa ut

Populära inlägg