Senaste inläggen:

Mjölkfria munkar till Valborg

Sockriga munkar hör till Valborg. Så det var precis vad jag lagade idag. Nu mera lagar jag dem själv enligt det här härliga receptet som barnen bara älskar. Just idag råkade några andra barn dyka upp på vår gård för att leka och då passade jag på att bjuda dem på saft och nyfriterade munkar med hallonsylt uppe i barnens koja i trädgården där det finns bänkar och bord. De älskade dem! Några av dem hade aldrig smakat munkar förut, och de tyckte de var så goda. Jag hittade hallonsylt i skafferiet så jag beslöt mig för att fylla munkarna med hallonsylt denna gång. Jag valde att fritera dem med hallonsylten i. Det där kan man göra som man själv tycker. En del fyller dem efteråt genom att använda en tyll och spritsa i sylten. Det är absolut enklast. Ett tips är att använda en lagom stor tyll. Det blir ett hål som syns i munkarna, men doppa hålet i lite strösocker efteråt så syns det knappt. Fyller du dem innan fritering är det väldigt viktigt att de försluts väl för annars är risken att sylten läcker ut i friteringsoljan...och de vill du inte. Är det första gången du ger dig på att fritera munkar rekommenderar jag dig att laga ringmunkar utan fyllning. Tänk också på att fritera dem tillräckligt länge utan att bränna dem. Du vill inte ha degiga munkar inuti. Och glöm såklart inte att stänga av köksfläkten, ta fram brandfilten och ett lock till grytan om olyckan skulle vara framme. Laga munkarna och sätt dig ute i en lugn vrå och njut en stund i vårsolen! Det är du värd! 



Mjölkfria munkar recept
Mjölkfria munkar fyllda med hallonsylt.



Räcker till ca 20-25 st hela munkar av mindre modell.

100 g mjölkfritt smör (kom ihåg att salta lite extra om smöret är osaltat)
3 dl havremjölk
1/2 paket jäst
7 msk socker
3 msk vaniljsocker
2 krm salt
4 äggulor
ca 1 liter vetemjöl

Baka degen precis som när du gör en vanlig bulldeg.

Smält smör och värm tillsammans med mjölken till 37 grader (fingervarmt). 
Blanda jästen med degvätskan.
Tillsätt socker, vaniljsocker, salt och äggulor. Vispa lite lätt ihop med en handvisp.
Tillsätt mjölet lite åt gången och arbeta ihop för hand eller i hushållsassistenten tills degen är slät (men lite klibbig). Jag använder lite mindre än 1 liter vetemjöl. Så känn efter!

Låt jäsa i 1 timme.

Kavla ut degen tills den blir ca 1 cm tjock.
Stansa ut munkar med ett glas eller lämplig form. Jag använder ett glas med ca 7,5 cm i diameter.
Tryck ut ett hål i mitten på varje munk med exempelvis en flasköppning?

Låt jäsa 30 minuter till.

Värm fritösolja eller rapsolja i en tjockbottnad kastrull till 160-180 grader. Det räcker att du har olja ca 5 cm upp i kastrullen. Tänk på att inget vatten får hamna i den heta oljan!
Använd en hålslev. Lägg i munkarna och fritera på båda sidor tills de är gyllenbruna eller lite mer.
Plocka upp dem med hålsleven och vänd dem i strösocker.

Ps! Går bra att frysa in. När du sedan tagit ut dem och de tinat doppar du dem återigen i strösocker innan servering.

Print Friendly and PDF

Kommentarer

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Printa ut

Populära inlägg