Senaste inläggen:

Mjölkfritt dagisfirande



Dagisets vårutflykt löpte väl. Jag lagade lunch och satte den i en matlåda som de sedan på plats värmde upp i mikron och gav honom. Jag lagade även sallad och skickade med ketchup. Jag ville vara säker på att han fick rätt ketchup. Äntligen kom han hem från vårutfluykten utan reaktion på mjölkproteinallergi.

De skulle ha avslutning från förskolan också och då skulle barnen få glasspinne. De tog upp saken med mig på dagiset och de sade att de gärna köper någon mjölkfri glasspinne till sonen bara de vet vad de skall köpa. Jag lagar all glass hemma nu mera för att vara på säkra sidan så jag sade att jag lagar egen glass till honom och skickar med. Jag lagade vaniljglass enligt det här receptet och hackade i lite choklad från Plamil som jag hade hemma och skickade med.

På dagisets avslutningsdag kommer barnen att få småkakor som tyvärr även de innehåller mjölk. De sade att det finns mjölkfria kakor till sonen också som de bakat på dagiset någon gång som de kan ge honom. Mina tankar gick direkt till den där luciamorgonen för något år sedan då jag bakat och skickat med egna mjölkfria pepparkakor till luciafikat den morgonen. Pappan följde med honom och tog med pepparkakorna, men då kom en dagisfröken på den avdelningen och sade att de har mjölkfria pepparkakor till sonen. Pappan svarade att tack, men nej tack, vi har tagit med egna. Trots det insisterade dagisfröken att sonen skulle äta deras mjölkfria pepparkakor så till den grad att pappan till slut gav in. Det resulterade i att sonen kom hem med reaktion på mjölkprotein...igen.
Vårt förtroende är, som jag nämnt tidigare, i botten för köket på dagiset. Vi kan inte lita på att kakorna de har till sonen är mjölkproteinfria. Jag svarade att jag skickar med egna småkakor till honom. Sådant här ska normalt fungera och normalt ska vi inte behöva laga allt från maträtter till glass, godis och kakor och skicka med vår son, men eftersom kompentensen är alltför låg och den köksansvarige i köket inte är öppen och mottaglig för information och att lära sig mer om mjölkproteinallergi så måste vi, för att sonen inte ska bli sjuk, göra så här. 

Vi ser fram emot sommarlovet!

Print Friendly and PDF

Kommentarer

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Printa ut

Populära inlägg